Mindfulness udleves gennem kroppen

AF Flora Melchiorsen

 

Den længste rejse, du kan foretage dig i dit liv, er fra dit hoved til dit hjerte.

Ordene skulle være sagt af Gary Zukav, amerikansk forfatter og spirituel lærer, som i dag er over 70 år gammel og bor i Port Arthur i Texas. Ordene er citeret tusindvis af gange efterfølgende. Og du har sikkert også hørt sætningen før.

I dette indlæg, vil jeg prøve at folde denne sætning endnu mere ud.

For den længste rejse, du kan foretage dig, er, at komme fra dit hoved og ned i din krop og herfra at begynde at lytte til kroppens visdom. Virkelig at lytte. Kroppen er ikke en maskine, som vi nogle gange formastes til at tro og handle efter.

Kroppen er vores bedste og eneste redskab til at være tilstede i denne verden. For kroppen er som det eneste, vi har, altid til stede lige her. Lige nu. I dette nu.

Kroppen mærker, fornemmer og former sig efter, hvordan du behandler den og i høj grad, hvilke tanker du fylder ned i den. Med hver eneste tænkt tanke og følt følelse skabes en reaktion i din krop og forarbejdes og udtrykkes denne proces ikke i det ydre, ja så bliver processen og reaktionen siddende i dit indre. Og former din krop og dermed din tilstand og sundhed efter dette.

Det kan siges meget enkelt: Alt hvad der har indtrykt sig i dig, som du ikke har fået udtrykt, bliver siddende i kroppen. Først som opspændinger/anspændinger siden som irritationer og senere igen måske endda som fysisk sygdom.


Du bliver, hvad du tænker.

Vi siger også, at vi marinerer vores krop med vores tanker og følelser. Men da 95% af vores tankevirksomhed er ubevidst, så er der ikke noget at sige til, at vi ofte slet ikke når at opdage, hvilken marinade, vi er i gang med at bikse sammen.

En ny undersøgelse, offentliggjort i US National Library of Medicine National Institutes of Health, viser at stress er en af de sygdomme, vi virkelig kan forebygge og lære at bekæmpe, når vi begynder at lytte til og arbejde langt mere med kroppens fortællinger til os.

Jung sagde i øvrigt disse ord: Det vi ikke bringer frem til bevidstheden, dukker op i vores liv og bliver til vores skæbne.

Hvad betyder alt dette?

Det betyder, at vi reelt former vores liv i ubevidstheden blege lys.

Vejen til at forløse os selv og vores indre traumer, gemt i kroppen som opspændinger, fysiske tilstande eller lukkethed kan således kun forløses ved, at vi begynder at erkende, hvem vi virkelig er og hvad vi virkelig er formet af.

At vi begynder at trevle det spindelvæv op, som vi har spundet os selv ind i af gamle overbevisninger, begrænsninger og uhensigtsmæssig adfærd.

Vi må således lære os selv at kende på ny, hvis vi gerne vil sætte os selv fri.

Og hvad er det, vi skal sætte os fri fra?

I vores optik: Lidelse. Ikke smerte. Lad os lige understrege det. Smerte er en del af livet. En oplevelse på lige fod med glæde og lykke. En del af pakken, så at sige.

Lidelse er når vi ophøjer smerten. Og når vi tror, at livet ikke må gøre ondt. Og at livet konstant skal opleves let og ubesværet.

Men den første erkendelse vi må komme til, er at livet er som det er. Intet mere intet mindre.

I den forstand findes der ikke rigtigt eller forkert. Godt eller ondt. Der findes liv og jo mere nærværende tilstede, du kan komme i dit liv, jo mere kan du opleve dig selv fri.

Som Jon Kabat-Zinn så fint har sagt det:

Der kan ikke være nogen virkelig vækst, før du ser din nuværende situation fuldstændigt i øjnene og har åbnet dig for den med din fulde opmærksomhed.

Med andre ord må du være villig til at lade selve livet være din lærer.

Den virkelige udfordring i denne praksis er at arbejde med lige akkurat de omstændigheder, du befinder dig i her og nu, uanset hvor ubehagelige og fastlåste de måtte være.

Det er lige netop her, at det egentlige arbejde finder sted.

Denne læring starter ved, at begynde at lytte til din krop og den indre fortælling, der folder sig ud gennem kroppens små opspændinger og tilstande.

 Vi tror så ofte, at vi kan tale, tænke og handle os fra alle vores indre låsninger og mærkninger, vores indre små og store traumer.

Men den nyeste traume forskning viser, at vejen til at forløse os selv går gennem at komme i dyb kontakt med din krop. Bessel Van Der Kolk (MD) en verdens førende traume forskere, siger noget uhyre interessant: Forløsning kan ske gennem berøring, bevægelse eller åndedræt.

Altså at bringe kroppen i bevægelse, berøring eller dyb kontakt med åndedrættet.

Ord og tale er således ikke det primære i Dr. Bessel van der Kolks tese. En tese, der vel at mærke er baseret på mere end 40 års videnskabeligt arbejde. Bessel van der Kolk er præsident for The International Society for Traumatic Stress Studies, han er Professor of Psychiatry ved Boston University og Medical Director ved Trauma Center på JRI i Massachusetts.

Den nyeste forskning påpeger det altså. Vejen går gennem kroppen.

Og vi oplever det igen og igen – både på vores Mindfulness Practitioner uddannelse og på vores HMSR® forløbet.

Mindfulness starter som en rejse indad ved først at komme helt tilstede i dette nu gennem kropsligt nærvær.

At komme til stede under dine fødder.

Vi kalder det at komme tilstede under dine fødder.

Sætningen er hentet fra den oprindelige tekst i Lao Tzu’s Tao te Ching. Et flere tusinde år gammelt værk, hvor sætningen “En rejse på tusinde mil, starter under dine fødder” er hentet fra. Denne sætning er oversat og forandret til de ord, du garanteret har hørt: Den længste rejse starter med det første skridt.

I vores optik er det en ganske væsentlig fejlfortolkning. For hvis vi kun er optaget af det første skridt har vi glemt det aller-allervigtigste. Nemlig at få os selv med på rejsen. Her skal vi først tilbage til stedet under vores fødder. Og derfor er Lao Tzu’s oprindelige ord meget væsentlige.

Det handler om at opdage, at vi har evnen i os til at komme fuldt opmærksomt tilstede i alt, hvad der bor i os. At betragte alle historierne, opspændingerne og indtrykkene nysgerrigt, opmærksomt og venligt.

Her opdager vi så, at vi ikke er tanken, at vi ikke er følelsen.
Hver gang tanken går på vandring opdager vi igen og igen, at vi kan vælge at følge opmærksomheden tilbage til lige nu. Og opdage det hele. Livet, som det præcist er i dette nu.

Det er ikke en mental proces

I vores måde at arbejde med mindfulness på, er denne rejse indad ikke en mental proces. Det foregår ikke oppe i hovedet. Det er en rejse gennem kroppen.

Og gennem denne rejse, faktisk også at opdage, at vi har hele tre hjerner og ikke kun en, som vi beskriver det på vores uddannelse. Med inspiration og input fra Dr. Ph.D Stephen W. Porges‘  Polyvagus teori bruger vi hjernen, hjertet og maven som pejlinger indad.

 Præcis som i al anden mindfulness træning bruger vi krop-scanning til at begynde denne rejse. Fra hovedet ned i at mærke din krop og hvad den fortæller dig og det at være dig.

Men vi bruger også masser af fysiske øvelser i mindfulness træningen.

Hver gang vi går dybere ind i et princip eller en øvelse til at understøtte rejsen indad, så har vi altid kroppen med, så hver eneste lille skridt indad understøttes af en mærkning i kroppen. Og vi bruger yogaen hver eneste gang. Blide opmærksomme stræk af kroppen, som vækker den til live og som vækker opmærksomheden og mildheden og glæden ved os selv. Men samtidig også forløser gennem berøringen og bevægelsen indad.

Og via det dybe åndedræt understøttes alt, hvad vi gør f.eks. af Bessel van der Kolk’s og Dr. Daniel Siegels forskning. Således bliver mindfulness træningen til mere end blot opmærksomhed på nuet, men også en rejse i at forløse kroppen og dermed sindets knuder og traumer dannet gennem vores opvækst og låst inde i sindets spindelvæv af ubevidste mønstre, der langsomt blidt og venligt gøres bevidste, ved igen og igen at komme tilstede i dette nu, under vores fødder på en ikke-dømmende og kærlig-venlig måde.

Og når kroppen på denne måde bliver trappen vi går indad, oplever vi en stor forløsning på blot 9 uger.
En sammensmeltning og nedsmeltning af gammelt, for at give plads til noget helt nyt. Helt nye erkendelser om det at være os. Om at der altid er langt mere, der virker i os, end der ikke virker, når først vi får øje på det.

Kroppen husker alt, gemmer alt og sladrer om alt.

Kunsten er, at vi lærer at lytte til den. Hver eneste lille tanke skaber en kemisk reaktion i kroppen. Og vi ved i dag fra forskning, at tankemylder skader kroppens celler helt ned på cellekerneniveau, hvor det er påvist at telomererne (kromosomernes ender) tager skade under langvarig tankemylder og bekymringer. Til gengæld ved vi også fra samme forskning, at mindfulnesstræning styrker enderne igen og derved forlænger cellens levetid.

Det handler i bund og grund om at forstå, at sindet, som vi så ofte taler om – især det “syge” sind ikke kun bor i vores hjerne, som kemiske reaktioner her, men at sindet er et fint følende samspil mellem kroppen, hjernen og vores evne til at indgå i relationer.

Kroppen former dens reaktioner på det, vi vælger at give opmærksomhed.

Og det former os langt mere end vi hidtil har troet. Se blot på Dr. Daniel Siegel’s forskning
.

Derfor er arbejdet med kroppen for os en væsentlig medspiller, når vi arbejder med at “massere” mindfulness ind hos vores elever og studerende.

At blive nærværende tilstede i hele os – alle vores tre “hjerner” – så vi kan opdage, hvad der reelt lige nu er på spil i os, når vi kommer tilstede. I nuet med fuld opmærksomhed. Under vores fødder.

 Det kan godt være en hård rejse, denne rejse indad, hvor vi langsomt bid for bid får tændt lys på alle de små og store traumer og historier, der gemmer sig i hele vores sind. Kroppen husker langt længere tid end hovedet.

Kun at forløse os selv gennem tænkning og analyse er som at male vores stue og købe nye møbler.  Det ser pænt ud og føles godt i en periode, men det ændrer ikke vores grundlæggende syn på os selv. For at gøre det er vi nødt til at komme helt ned i fundamentet. At flytte vores mentale udsigtspunkt (eller rettere indsigtspunkt) og den flytning forgår gennem kropslig erkendelse.

Forskningen underbygger det. Og vi ser det igen og igen på vores hold.

At det er i kombinationen af de blide meditative stræk, stilheden i meditationen og de fysiske øvelser at deltagerne på vores udddannelse forløses.

I vores moderne samfund har vi måske helt glemt visdommen i, hvor vigtig kroppen er som kompas til vores indre rejse i sindets mørke kanter. Vi har fået en idé om, at kroppen kun er et redskab til at opretholde os selv se godt ud og kunne præstere. Gennem mindfulness kan vi genvinde denne tabte viden og kroppens visdom om, hvor meget vi rent faktisk kan heale os selv når vi lytter til kroppens visdom og viden.

Rejsen fra hoved til hjerte. En kropslig erkendelsesrejse.

 

Flora Melchiorsen, 2016

 

_K8A9554-1.jpg
Flora Melchiorsen

Flora Melchiorsen er partner og hovedunderviser i Akademiet for Mindfulness, Personlig Udvikling og Livsbevidsthed. Flora Melchiorsen er mindfulness- og meditationsmester og har omfattende uddannelsesforløb bag sig indenfor både mindfulness, meditation, yoga, kropsbevidsthed og fysiologi. Flora har siden starten af 2000 været i intensiv personlig  masterclass og supervision hos mester Sri Vasudeva. Flora er forfatter til bogen Pædagogisk Mindfulness (Dafolo, 2012) og står bl.a. bag At Leve Mindfuldt på Facebook. Flora Melchiorsen har udviklet flere mindfulness forløb og uddannelser, bl.a. Life & Mindfulness Practitioner®, Life & Mindfulness Educator® samt HMSR® mindfulness. Flora har sit eget lukkede Mindfulness Mentor forløb, som kører over 12 måneder af gange med plads til 22 deltagere. 

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!