Relationsevnen sidder i nervesystemet

mor og datter - relation voksen barn

af Flora Tara Melchiorsen

Da jeg for mere end 10 år siden udgav min første bog var det stort. 

Pædagogisk Mindfulness hedder bogen, som udkom på Dafolo.

Jeg skrev den på baggrund af mine erfaringer netop med at arbejde med mindfulness i den pædagogiske verden. 

Allerede den gang oplevede jeg en voksende trend, som handlede om at skabe ro hos børnene... og så lige give dem lidt mindfulness oveni.

Vel at mærke fra voksne, der ikke altid selv var så mindfulde eller måske helt vidste, hvad det egentlig var, de lavede. Det handlede måske allermest om at skabe ro blandt børnene og måske endda for nogen blot at skabe mere ro i den voksnes eget arbejdsliv.

Mit ønske med bogen dengang var, at inspirere de voksne til at få dybere indsigt i mindfulness i deres eget liv - før de gav det videre. Så de kunne give videre fra et nærværende sted i sig selv.

Og gennem årene er det desværre ikke blevet mindre aktuelt - ikke mindst nu, hvor alt for mange børn og unge har det markant værre, end de havde det for 10 år siden.

Vi har på mange områder skabt et presset samfund med den triste konsekvens, at de unge lider mere end nogensinde før. Og mange voksne iøvrigt også - især efter to års coronanedlukning og ekstra pres... især på de, der tager sig af vores børn og unge.

Her er mindfulness fortsat en af de største gaver, vi kan give os selv og hinanden. 

Men - vel at mærke - med det dybe kropslige fokus, som jeg altid har håndhævet og haft med i min undervisning. 

For mindfulness handler ikke bare om, at kunne sidde stille og trække vejret og se skyerne passere forbi for ens indre. Eller spise en rosin og være nærværende i nuet.

Mindfulness er en dyb indsigtspraksis, hvor vi træner i sindet i at opdage sig selv gennem en ikke-dømmende neutral og nærværende iagtagelse af det indre liv.

Og det er netop den ikke-dømmende og nærværende iagttagelse, der gør den store forskel.

Med mindfulness - og det bevidste og fuldstændige nærvær - får vi nemlig muligheden for og gaven at opdage, hvordan vores nervesystem har det lige nu.

Og det er altafgørende.

Hvordan, dit nervesystem er gearet og dets tilstand lige nu, er nemlig afgørende for din evne til at skabe gode trygge og nærende relationer.

Vores sociale engageringssystem og evnen til at forbinde os til hinanden 'bor' i nervesystemet. Det ‘bor’ i Vagusnerven, som gennem hjertet forbinder sig til dit ansigt, dit syn og den dybe hørelse.

På den måde - kunne vi sige - at du bærer dit hjerte og din indre tilstand i dit ansigt. 

Det har f.eks. indflydelse på, hvordan andre opfatter dig.

En af de førende forskere i følelser og følelsesliv, psykolog og professor emeritus Paul Ekman, har opdaget, at vi har mere 100 forskellige ansigtsudtryk.

Og hvordan vi opfatter dem - og reagerer på dem - afhænger i høj grad af vores egen indre tilstand i nervesystemet og vores hjerte- og Vagustoning.

Hvis vi - som voksne omsorgsmedarbejdere måske - selv er fanget ind i at være frygtsomme og stressede i vores nervesystem… ja, så vil det - uanset hvor meget vi prøver at skjule det - kunne mærkes og aflæses i vores nervesystem fra andres nervesystem i den ubevidste og ordløse “kommunikation”, der foregår mellem vores hjerter og nervesystemer.

Et af de første steder, vi påvirkes, når vi bliver stressede er - sammen med åndedrættet -  ansigtet. Vores ansigtsudtryk nærmest fryser og bliver mere frygtsomt og afvisende at se på og opspændingen i nervesystemet mærkes af andre - helt uden vores indflydelse.

Vi ved fra relationsforskningen, at børn har brug for en voksen, der kan få dem til at føle sig følt, så de kan opleve sig trygge i relationen. Hvis den voksnes nervesystem ikke er trygt reguleret, men måske er fanget i frygt og kamp, så 'smitter det' - om vi vil det eller ej -  af på barnet og den unge, og forstyrrer mere end man umiddelbart tror.

Det gælder naturligvis i alle relationer, men især hos de, der arbejder med andre mennesker bliver indsigten i vores nervesystems gearing ekstra vigtig.

Og med mindre børn ved vi, at noget af det, der skal til, for at skabe tryghed mellem barn og voksen er, at den voksne først og fremmest ser barnet og viser oprigtig glæde for det og dernæst, at den voksne ser barnets initiativ og justerer sig efter det.

Men for at kunne det, skal den voksne altså kunne rumme evnen i sig selv og være balanceret i sit eget nervesystem og engageringssystem. Det er simpelthen en forudsætning for at kunne skabe den ægte, trygge relation.

Når dette ikke sker, efterlades barnet ikke så sjældent i en følelse af tab eller ligefrem svigt. Barnet føler sig forkert og afvist. Måske endda helt uden at den voksne opdager det, men blot tror, at der er noget “galt” med barnet. Især fordi vi stadig kan have en tendens til at se børn, der er et problem, mere end at se børn, der er i problemer. Og der er en verden til forskel.

Så for at opbygge den gode nærende relation, må vi starte med at skabe den gode nærende relation i os selv og vores nervesystem. At genfinde trygheden indeni os selv.

Og selv om det er hårdt arbejde, så er det i den grad nødvendigt arbejde, for at vi kan lykkes med at hjælpe vores børn og unge bedst muligt.

Og i bund og grund også os selv. For det gælder naturligvis i alle vores relationer, at de aldrig kan være stærkere og dybere end den relation, vi har til os selv.

For at skabe en god nærende relation til dig selv, må du forsøge mindfuldt at opdage dit eget indre landskab og møde det, du oplever, fra et kærligt og venligt ikke-dømmende sted.

Richard Davidson, som er en af de førende forskere indenfor hjernen, meditation og mindfulness, siger netop, at mindfulness alene ikke er nok. Der er fire elementer, der skal være tilstede for, at vi kan trives og vokse som mennesker:

    • Det dybe nærvær/mindfulness.
    • Selvindsigt, som i høj grad er en kropslig indsigt og en indsigt i dit nervesystem og dets tilstand.
    • Selvkærlighed/evnen til selvlindring - compassion.
    • At det, vi laver i livet, giver mening på højere plan for os.

Derfor.

Gode relationer starter med os selv og handler altid om os selv. 

Hvis noget i dit relationelle arbejde ikke virker, så kig indad og ikke udad.

Bliv nysgerrig på dit eget indre landskab.

Altid uden at dømme og blot ved at iagttage fra et omsorgsfuldt sted i dig.

Ingen skaber forandring gennem skyld og skam - kun gennem kærlighed.


Kærligst,

Flora underskrift


Flora siddende i cirkel af solsikker - www-livsbevidsthed.dk

Flora Tara Melchiorsen

Flora Tara Melchiorsen er partner og hovedunderviser i Akademiet for Mindfulness og Livsbevidsthed. Flora er mindfulness- og meditationsmester og har omfattende uddannelsesforløb bag sig indenfor både mindfulness, meditation, yoga, kropsbevidsthed og fysiologi. Flora har siden starten af 2000 været i intensiv personlig masterclass og supervision hos mester Sri Vasudeva. Flora er forfatter til bøgerne Hjertevejen (Akademiet/2021), Pædagogisk Mindfulness (Dafolo/2012), Vejen til dit barns (og din) trivsel (Akademiet/2019), 10 Uger til Kærlighed (Akademiet/2019) og står bl.a. bag At Leve Mindfuldt på Facebook. Flora Tara Melchiorsen har udviklet flere mindfulness forløb og uddannelser, bl.a. Master of Heart & Mind©, Life & Mindfulness Practitioner®, LMPonline, Life & Mindfulness Educator®, Heart & Dharma© samt HMSR® mindfulness forløbet.

 

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar