Advarsel fra Heartmath: Stress tilfælde er stigende!

Af Flora Melchiorsen

 

iStock-519330158.jpg

Et stadigt stigende problem

Stress tilfælde stiger. Sådan skrev Sara Childre i en mail til mig for ikke så længe siden. Sara Childre er direktør i HeartMath Institute, som bl.a. forsker i hjertets “intelligens” i forhold til krop og sind og hjertets betydning for vores velbefindende.

Sara Childre henviste til en undersøgelse, som APA (American Psychological Association) havde lavet i starten af 2017, som fortæller, at antallet af stress tilfælde vokser kraftigt i USA.

Katherine C. Nordal fra APA fortæller, at ikke mindst opslag og informationer fra nyheder og sociale medier, som konstant minder os om problemer, stresser mest.

Og her er der jo ikke langt fra USA til Danmark.

Desværre.

Og der er intet, der tyder på, at det forholder sig bedre i Danmark. Tværtimod.

Stressforeningen fortæller, at der stadig er mindst 35.000 sygemeldte hver eneste dag pga. stress og at 430.000 danskere oplever daglige symptomer på stress.

Som Stressforeningen også skriver, så har stress endnu ikke sin egen medicinske diagnose, men at man i stedet bruger tre arbejdsdefinitioner til at beskrive, hvordan stress reaktionen udfolder sig:

  • Stress er en intern tilstand i individet, f.eks. anspændthed, irritabilitet, uvished, ængstelse eller ophidselse.
  • Stress er en ekstern oplevelse af omgivelserne, f.eks. høje krav, tidspres, trusler, tab eller fare.
  • Stress er en relation mellem interne og eksterne oplevelser. Typisk taler man om, at kravene fra omgivelserne overstiger individets ressourcer.

Og så skriver Stressforeningen også:

Det er vigtigt, at understrege, at stress først og fremmest hænger sammen med vores oplevelser og fortolkninger af de ting, der sker omkring os – ikke begivenhederne i sig selv.

Og at vedvarende langvarig stress er en risikofaktor for at udvikle helbredstruende problemer, herunder fysiske og/eller psykiske sygdomme, forværring af allerede eksisterende sygdomme samt adfærdsændringer.

 

Hvad kan vi gøre ved stress

Sara Childre fra Heartmath fastslår i mailen til Flora, at det for os som enkelte mennesker på ingen måde er muligt at styre, hvad der sker i verden omkring os og at vi heller ikke kan undgå at møde ubehagelige ting og udfordringer, som presser os.

Men at vi som enkeltindivider har mulighed for at øge vores modstandsdygtighed, så vi lettere kan agere i denne udfordrende og stressende verden og opretholde en form for positiv og kreativ tilstand.

Modstandsdygtigheden – eller resiliens, som det også kaldes – defineres ofte som kapaciteten til at kunne modstå ydre stress og til at kunne komme sig og tilpasse sig modgang, udfordringer eller traumer.

Når vi øger vores modstandsdygtighed styrker vi vores mentale kapacitet, vores følelsesmæssige stabilitet og vores helbred. Og det skaber en bedre personlig energi, som også er nødvendig for at tilpasse sig den hurtige forandring og usikkerhed, som er billedet på livet i dag.

HeartMath arbejder især med at undersøge vores modstandskraft gennem vores tilgang til og håndtering af vores følelser. Vores følelser, skriver Sara Childre, er en af de vigtigste drivkræfter for en række vigtige fysiologiske processer, der er involveret i vores energiregulering og dermed vores modstandsdygtighed overfor f.eks. stress.

Mindfulnesstræning og hjertetræning er værktøjer, der forskningsmæssigt og evidensbaseret, virker netop ved at styrke vores modstandsdygtighed og også hjælper os til bedre at kunne håndtere de følelser, der opstår – helt naturligt – i os.

I Akademiet anvender vi bl.a. resultaterne fra HeartMaths forskning i vores arbejde og undervisning og Flora er uddannet i HeartMaths biofeedback system, som er en effektiv meditationsmetode, der giver hurtig lindring til et overbelastet nervesystem.

 

 

_K8A9554-1.jpg
Flora Melchiorsen

Flora Melchiorsen er partner og hovedunderviser i Akademiet for Mindfulness, Personlig Udvikling og Livsbevidsthed. Flora Melchiorsen er mindfulness- og meditationsmester og har omfattende uddannelsesforløb bag sig indenfor både mindfulness, meditation, yoga, kropsbevidsthed og fysiologi. Flora har siden starten af 2000 været i intensiv personlig  masterclass og supervision hos mester Sri Vasudeva. Flora er forfatter til bogen Pædagogisk Mindfulness (Dafolo, 2012) og står bl.a. bag At Leve Mindfuldt på Facebook. Flora Melchiorsen har udviklet flere mindfulness forløb og uddannelser, bl.a. Life & Mindfulness Practitioner®, Life & Mindfulness Educator® samt HMSR® mindfulness. Flora har sit eget lukkede Mindfulness Mentor forløb, som kører over 12 måneder af gange med plads til 22 deltagere. 

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!