Har du lyttet til din krop i dag?

af Ida Holt Pedersen

 

iStock-815909510.jpg

 

Hvad siger kroppen...?

I starten af en meditationspraksis kan kroppen virke som en forhindring, der står i vejen mellem dig og den dybe, fredfyldte tilstand, som du søger på puden.

Dit ben begynder at sove, det klør på armen, det rumler i maven, ryggen gør ondt, du skal hoste. Øv - hvis kroppen altså bare gad stoppe med at kalde på din opmærksomhed, når du prøver at meditere!

Her er det vigtigt at få øje på, at mindfulness ikke handler om at hæve sig over sit jordiske hylster og transcendere sindet, men at gå på opdagelse i det, der er.

Og faktisk giver kroppen dig hele tiden vigtig information, som du kan opfange, hvis du lytter efter.

Mindfulness giver dig mulighed for at styrke kontakten til din krop, som mange i vores samfund har mistet.

Vi har skabt et samfund, som belønner tænkning, og vi lærer vores unge at identificere sig med tanken.

Det betyder, at mange "lever fra halsen og op" og ikke forstår kroppens sprog og behov. Ofte bliver kroppen taget for givet, når den virker, og skældt ud, når den ikke virker.

Der er mange måder at genskabe kontakten til din krop på.

Blid yoga er en af dem. En anden er kropsscanning, som er en meditationsform, hvor du kommer "ned i kroppen" ved at flytte din opmærksomhed fra kropsdel til kropsdel og udforske alle sansninger og fornemmelser i det område.

Ved at opleve kroppen rent sanseligt uden de mange lag af intellektuel fortolkning og forståelse, åbner vi os op for den fulde oplevelse det er at være menneske. Det løsner op for den fragmentering, der ligger i at "leve fra halsen og op", når hele dit væsen integreres i din opmærksomhed.

Det er en måde at tage kontakt til dit kompas.

Kroppen har den smarte funktion, at den altid er i nuet.

Det gør den til en fantastisk allieret i træning af mindfulness.

Åndedræt og sansning fungerer som et naturligt anker for bevidst nærvær. Du kan ikke mærke i går eller i morgen på dine fødders møde med jorden - kun lige nu. På den måde er kroppens groundende tyngde en god modvægt til det livlige sind, som konstant vil zoome ind på højtflyvende idéer, bekymringer, sammenligninger, overvejelser, ruminering.

Kropslige mindfulnessøvelser er en måde at lære at mærke, hvordan kroppen egentlig har det.

Måske er der ro, stilhed, nærvær, fokus. Måske er der uro, smerte, opspænding. Uanset hvad, er det en god idé at få øje på det.

For hvis vi oplever smerte og prøver at ignorere det, kæmpe imod eller ruminere over det, forsøger vi at leve udenfor den fysiske virkelighed.

Det giver et fragmenteret liv.

Kroppen ER vores hjem, også når vi ikke bryder os om dens tilstand.

Når vi åbner os op for kroppens reelle signaler og udforsker, hvordan vi kan være med det, der er, fremfor at kontrollere det med tænkning eller ønske, at vi havde et andet sted at bo, begynder vi at genskabe kontakten til kroppen.

Vi begynder at lytte - ikke først når kroppen skriger på opmærksomhed, og de røde lamper blinker, men også til den subtile hvisken, som går forud for skriget.

 

 

 

Skærmbillede 2018-04-28 kl. 07.30.59.png
Ida Holt Pedersen

Ida Holt Pedersen er journalist og har gennem de sidste år arbejdet med mindfulness. Hun har gennemført Life & Mindfulness Practitioner, Life & Mindfulness Advanced Practitioner samt Life & Mindfulness Educator uddannelsen. Ida har en undersøgende tilgang til livet og en fantastisk evne til at se de både små og store muligheder i livet. Hun har gået Caminoen flere gange og studerer til daglig krop/psyke sammenhænge og østens (og vestens) filosofi. Ida skriver med jævne mellemrum artikler og blogs til livsbevidsthed.dk.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!