Livet i hængekøjen (Et par ord om ferie og hverdag).

af Flora Tara Melchiorsen

 

iStock-478395839.jpg

 

Er du kravlet op i hængekøjen..?


Mens jeg skriver dette er sommerferien lige om hjørnet.

Og det skaber en stemning af, nu skal der virkelig slappes af.

Det er nu, vi skal være sammen, det er nu vi skal gøre alle de ting, vi ikke når i hverdagen.

Vi skal se vores børn i øjnene. Vi skal kysse vores kæreste endnu mere intenst. Vi skal smage på livet. Vi skal opdage verden. Vi skal leve, ånde og nyde.

Og vi får masser af gode råd med på vejen, for vi ved alle, at ferien også er en svær tid.

Der er så mange forventninger til, hvad vi nu skal. Hvad vi skal opleve, hvad vi skal nå, hvad vi skal gøre med hinanden.

Og forventninger er - som mange af os ved - noget Fanden har skabt i arrigskab, for de bliver som regel aldrig  indfriet.

Og så opstår konflikterne. Vi bliver skuffede. Vi bliver måske endda vrede på hinanden og på vores børn.

Fordi de ikke arter sig, sådan som vi havde tænkt i vores hoved, da vi gik på ferie eller måske brugte vores surt optjente penge på at købe drømmeferien.

Men hvad er det med det her ferie?

Man kan nærmest få billedet af, at vi egentlig kun rigtig er i live de to-tre uger om året, hvor vi tillader os selv en velfortjent sommerferie.

Men hvad med resten af året?

Det er lidt lige som til januar, hvor alle skal i gang med slankekuren og endelig nå målet for at blive slankere, smukkere og mere fit.

Men livet er ikke kun i perioder.

Det er hele af livet, der er spændende og interessant.

Det er, hvordan hverdagen fungerer, der er spændende og interessant.

For man kunne faktisk lufte den påstand, at din ferie kommer til at afspejle det din hverdag bærer præg af.

Forstået på den måde, at når vi endelig har fri, så bliver det desværre ofte tydeligt, hvor vi ikke har haft vores opmærksomhed i hverdagen.

Jeg faldt selv i forleden, da min yngste lige havde fået ferie. Allerførste dag faktisk.

Udmattet var hun faldet om i sofaen med computeren efter en hektisk og følelsesladet sidste skoledag og trængte til lige at koble af og lukke sig inde i sin egen verden.

Og straks kom moderen (mig!) stormende og tordnede: "Åh nej! Du skal da vel ikke bruge hele sommerferien der! Kan du så komme ud i det gode vejr og bevæge dig og nyde det!"

Øhhhhh... og hov!

Pludselig kunne jeg både høre min fars skingre stemme i mit øre og se verdens forventninger (Læs: Det sidste Dameblad og 26 Instagram opslag.) af "7 skønne eksempler på den perfekte sommerferie!".

Så mange forventninger og perfektionisme at leve op til.

Heldigvis nåede jeg at se mig selv dér og kunne stoppe op og grine lidt og sige Undskyld til poden: "Selvfølgelig skal du koble af og så mødes vi senere, når du er klar!"

Og ganske rigtigt. Dagen efter havde vi en fest i havepoolen og grinende spillede spil og hyggede. Og så igen en anden dag sidder hun igen foran computeren. Og det er helt OK.

For handler livet ikke mere om, at vi møder hinanden dér, hvor vi er?

At vi tillader hinanden at være dem vi er. Hver dag hele året. Uden krav og store forventninger.

Så.

Hvad nu hvis vi flyttede fokus fra, hvordan vi skal have det med hinanden i ferien til:

Hvordan vil jeg gerne at vores hverdag skal være.

Måske kunne man rent faktisk bruge pausen i ferien til at få talt mere om, hvordan får vi mere feriestemning ind i hverdagen?

For er bevægelsen egentlig ikke mere mental end fysisk?

Kunne man forestille sig, at man trænede en indre mental ferie stemning hver dag? Til hverdag?

Jeg tror det faktisk. Men det kræver måske lidt øvelse. For det første kræver det, at vi ikke deler livet op. Og at vi ser hver dag som en mulighed. Et åbent blad. Og ikke en opgave og en pligt. At vi ser hver dag som det den er en gave.

En gave i dit liv, som du kan pakke op præcis, som du ønsker det.

Jeg ved godt, jeg er heldig, at have min passion som mit arbejde. Men det er kommet gennem en målrettet indsats og hårdt arbejde, virkelig at ville det 100%. Og at hver dag fokusere på at se glæderne i selv det mindste. For det er her energien til dagen findes.

Når du opdager, at hver dag rummer feriestemning.

Og for nu alligevel ikke at skuffe helt med 10 gode råd (smiler), så får du her mine - velmente - råd til dig der gerne vil have mere feriestemning i din hverdag:

1. Brug fem minutter hver morgen på at vågne og komme tilstede med en bevidsthed om, hvordan du har det lige nu. Tillad enhver tilstand at være der - helt uden dom. Bare mød dig selv med accept og venlighed. Og husk at slutte din dag på samme måde. Prøv evt en kropscanning, så du får tømt hovedet, inden du sover, Se ikke på telefonen og skriv det ned, du skal huske, og træk så vejret dybt og giv slip i resten.

2. Tillad dig selv hver dag, at sige nej, når du mærker noget, du virkelig ikke orker eller har lyst til til. Øv dig i det hele taget i at mærke, hvad der er rigtigt for dig og sæt ord på. Sig det højt: Jeg har det sådan her….. Gem ikke følelser og tanker, du har brug for at komme ud med. Alt kan siges, når det siges med venlighed. Og du må godt have det, som du har det. Du er aldrig forkert, men dine handlinger kan være forkerte, hvis de kommer fra et ubevidst sted i dig.

3. Øv dig hver dag i, at se dine kære i øjnene og fortæl dem, at du elsker dem og at de er OK præcis, som de er. Sæt pris på dig selv og de, du elsker. Se alt det, der er værd at holde af og fejre i dit liv - både det store og det små. Og sig det højt. Skriv det evt. ned i en glædesdagbog. Alt det du lykkedes med. Alle de små og store stjernestunder i din hverdag.

4. Gør hver dag mindst én god ting for dig selv; kun for dig. Simpelthen fordi du er vigtig i dit liv og dit overskud smitter af på din omverden. Meditation kunne være et sted at starte, fordi vi i dag ved, at meditation gør os godt helt ned på celleplan og øger vores oplevelse af trivsel i livet.

5. Grin hver dag. Tillad letheden og smilet af finde vej til dine læber hver eneste dag. Hvis der ikke er andet, så grin af dig selv. Dans, smil og hav det sjovt.

6. Gør noget godt for andre hver dag, helt uden tanke på, hvad du får ud af det. Bare fordi du kan. Hjælp en kollega, smil til en forbipasserende, gør gode gerninger.

7. Tillad dig selv pauser. Det er, når vi lige stopper op og mærker os selv og trækker vejret dybt ned i lungerne, at vi virkelig kan mærke, hvordan vi har det.

8. Mød dig selv med langt større overbærenhed og venlighed, også når du tror, du fejler. Fejl er blot erfaringer, der gør dig klogere. Vær blid mod dig selv. Døm ikke hverken dig selv eller andre. Vi er alle ens og inderst inde vil vi bare gerne anerkendes og ses, som dem vi er. Og første skridt er, at du øver dig i at møde dig selv med kærlig/venlighed.

9. Sov længe og lav ingenting mindst en gang om ugen. Hold fri, kobl af - også fra de sociale medier. Lav noget helt andet. Nyd livet og slap helt af, helt uden planer, helt uden formål og mål. Bare vær.

10. Bliv langt mere opmærksom på de små ting, der er i din hverdag at glædes over og være taknemmelig for. Saml på ting, der er at være taknemmelig for. Bare det at du er i live og trækker vejret er jo på mange måder en gave i sig selv. Der er masser af små og store ting i din hverdag at være taknemmelig for hver eneste dag, hvis du virkelig øver dig i at kigge efter.


Jeg tror, at hvis vi nu øvede os i hverdagen på disse 10 punkter, så ville det være langt lettere virkelig at nyde ferien og måske endda begynde at opdage, at feriestemning bor i tanken og at vi kan holde små ferier hver eneste dag i vores liv.

Og hvis du lige nu er mere eller mindre på vej på ferie. Så nyd det! Nyd din ferie til bare at være og gøre gode ting for dig selv og din nærmeste. Prøv at slippe kravene og forventninger til dig selv og de andre og bare læn dig ind at tage et lille øjeblik ad gangen. Uden et hav af planer, formodninger og forventninger.

I dette nu starter resten af dit liv. Du afgør med hvilket udgangspunkt.
 

 

 

_K8A9554-1.jpg
Flora Tara Melchiorsen

Flora Tara Melchiorsen er partner og hovedunderviser i Akademiet for Mindfulness, Personlig Udvikling og Livsbevidsthed. Flora Tara Melchiorsen er mindfulness- og meditationsmester og har omfattende uddannelsesforløb bag sig indenfor både mindfulness, meditation, yoga, kropsbevidsthed og fysiologi. Flora har siden starten af 2000 været i intensiv personlig  masterclass og supervision hos mester Sri Vasudeva. Flora er forfatter til bogen Pædagogisk Mindfulness (Dafolo, 2012) og står bl.a. bag At Leve Mindfuldt på Facebook. Flora Tara Melchiorsen har udviklet flere mindfulness forløb og uddannelser, bl.a. Life & Mindfulness Practitioner®, Life & Mindfulness Educator® samt HMSR® mindfulness. Flora har sit eget lukkede Mindfulness Mentor forløb, som kører over 12 måneder af gange med plads til 22 deltagere. 

 

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!